اخبار سایت

اتصالات فشارقوی چیست؟

اتصالات فشارقوی کلاس 3000

دسته ای از اتصالات فشارقوی صنعتی هستند که نقش مهمی در رشد صنایع مختلف از جمله نفت و گاز و پتروشیمی دارند. این اتصالات فشارقوی معمولا از فولاد و آلیاژهای خاص ساخته میشوند. انواع اتصالات فشارقوی شامل سه راهیها، زانویی، تبدیل و فلنج ها میباشند. که بسته به فشار سیال و اندازه سایر تجهیزات دارای کلاسهای مختلفی هستند و کلاس های اتصالات فشار قوی کلاس 3000 ، 6000 و 9000 را دارا می باشد.

انواع اتصالات فشارقوی از نظر جنس مواد اولیه عبارتند از:
اتصالات فشارقوی فولادی دنده ای
اتصالات فشارقوی فولادی ساکت
اتصالات فشارقوی فولادی گالوانیزه
این اتصالات فشارقوی صنعتی بیشترین کاربرد را در صنایع آب، گاز، بخار، هوا فشار بالا و صنایع مختلف دیگر دارند.

اتصالات فشارقوی
پترو تجهیز کالای نصیر – وارد کننده و تامین کننده صنایع نفت ، گاز و

انواع اتصالات فشار قوی براساس نوع کاربرد
اتصالات فشارقوی اگرچه تجهیزات بسیار کوچکی هستند اما قلب صنایع انتقال سیالات محسوب میشوند. چرا که گاهی اوقات وجود یک زانویی در مسیر تجهیزات انتقال خط لوله باعث افزایش راندمان کار میگردد. در یک تقسیم بندی کلی میتوان آنها را در دسته های زیر قرار داد.

چپقی فشار قوی
مغزی فشار قوی
بوشن فشار قوی
تبدیل فشار قوی
مهره ماسوره فشارقوی
ساکولت فشار قوی
تردولت فشار قوی
نیپل فشار قوی

کاربرد اتصالات فشار قوی چیست؟
امروزه اتصالات فشارقوی در صنایع گوناگون به خصوص صنایع نفت و گاز، نیاز به جابجایی سیال به وفور احساس میشود. از آنجا که جابجایی این سیالات همواره با فشار زیادی همراه است، این نیاز وجود دارد که از اتصالات فشار قوی در هدایت جریان سیالات بهره ببریم. همانطور که میدانید در اثر حرکت سیال با فشار بالا، درجه حرارت سیال نیز افزایش پیدا میکند. از اینرو اتصالات فشار قوی باید در برابر حرارت نیز از خود مقاومت نشان دهند. اما این اتصالات فشارقوی صنعتی چه ویژگیهایی دارا می باشند؟

ویژگی و خصوصیات اتصالات فشار قوی

از آنجایی که در هنگام جابه جایی سیالاتی همچون نفت و گاز، درجه حرارت به طور متناوب تغییر می کند، باید مورد بررسی قرار بگیرد.

خصوصیات فنی اتصالات فشار قوی
اتصالات فشارقوی صنعتی اغلب به صورت مخروطی و رشتهای هستند. تا به این واسطه مقاومت بیشتری را در هنگام عبور سیال از خود نشان دهند. همانطور که گفته شده به دلیل وجود سیکل حرارتی، بررسی مشخصه دما از اهمیت بالایی برخوردار است. بازه کاری دمای این اتصالات فشارقوی صنعتی از منفی ۲۵۲ درجه سانتیگراد تا ۶۴۹ درجه سانتیگراد است. به طور کلی برای انتقال سیالات در ساختار اتصالات فشارقوی از جنسهای گوناگون متناسب با کاربرد مورد استفاده قرار میگیرد. ابعاد و اندازه هایی که برای این اتصالات فشارقوی صنعتی در نظر میگیرند شامل ۱/۸ اینچ، ۱/۴ اینچ، ۳/۸ اینچ، ۹/۱۶ اینچ و ۱ اینچ است. به طور کلی بسته به نوع طراحی اتصالات فشار قوی، این اتصالات فشارقوی صنعتی قادر هستند تا فشاری معادل ۱۵۰۰۰۰ پوند بر اینچ مربع را تحمل کنند.

اتصالات فشار قوی فولادی
اتصالات فشار قوی فولادی از فولاد ضد زنگ به روش فورج و با ضخامت بالا نسبت به اتصالات دیگر تولید می شود. این اتصالات به دلیل دارا بودن ضخامت دیواره بالا فشارهای بسیار بالا را می تواند تحمل نماید. این محصولات با توجه به نوع استفاده از آنها در صنایع مختلف از متریال متنوعی تولید می شوند که مهم ترین آنها عبارتند از:
فولاد ضد زنگ کربن استیل
فولادهای آلیاژی
اتصالات فشار قوی گالوانیزه
استنلس استیل

مشخصات و کاربرد اتصالات فشار قوی فولادی
این اتصالات از سایزهای 3/8 و در بعضی از محصولات تا سایز ”4 اینج تولید می شود. و برای اتصال به لوله های بدون درز با رده های 80 ، رده 160 و رده XXS با فشار های 2000 ، 3000 ، 6000 و 9000 بکار برده می شود.
اتصالات فشار قوی فولادی دارای دو دسته از نظر نوع اتصال می باشند، اتصالات فشار قوی رزوه ای و اتصالات فشار قوی ساکت ولد.

اتصالات دنده ای فشار قوی

یکی از مهم ترین وسیله ها و ابزارها در صنعت، اتصالات صنعتی هستند. اتصالات قطعه هایی هستند که به منظور تبدیل و تغییر سایز، تغییر مسیر، انشعاب لوله ها، متصل کردن لوله ها به یکدیگر و یا به دستگاه ها، قطعات، منابع دیگر و … به کار می روند.
درست مانند لوله کشی، اتصالات نیز به دلیل قرار گرفتن در شرایط خاص و میزان دما و همین طور فشار متفاوت، در طرح های متفاوتی تولید می شوند تا بتوانند با هر شرایطی و برای هر کاری، استفاده شوند. برای پیدا کردن نوع مناسب اتصالات برای لوله کشی، به اولین و مهم ترین چیزی که باید توجه شود، نوع سیال است.

اتصالات رزوه ای به صورت پیچی متصل می شوند و اتصال آنها بسیار ساده می باشد.

کلاس اتصالات دنده ای فشار قوی
اتصالات دنده ای فشار قوی بر اساس کلاس فشاری به ،۲۰۰۰ ۳۰۰۰ و ۶۰۰۰ تقسیم بندی می شوند. مطابق با رده لوله استفاده شده در سیستم لوله کشی بایستی از کلاس اتصالات متناظر با آن استفاده کرد.
برای لوله های رده 80 و XS از اتصالات کلاس 2000 استفاده می شود.
برای لوله های رده ۱۶۰ از اتصالات کلاس ۳۰۰۰ استفاده می شود.

اتصالات جوشی فشار قوی ساکت ولد
اتصالات فشار قوی جوشی ساکت ولد اتصالات فلزی و از خانواده اتصالات فشار قوی هستند که یک فضای تورفتگی داشته و جهت اتصال ، لوله وارد فضای تو رفتگی آن شده و سپس با جوشکاری دور تا دور آن کاملا آب بند و مستحکم می شود و مشابه اتصالات دنده ای فشار قوی برای فشارهای بالا مورد استفاده قرار می گیرد. اتصالات ساکت ولد بر اساس کلاس فشار دسته بندی می شوند و معموال از اتصالات کلاس 3000 در سیستم های لوله کشی با رده 80 و XS ، از اتصالات کلاس 6000 در سیستم های لوله کشی رده 160 استفاده می شود.
اتصالات فشار قوی ساکت ولد دارای لبه صاف می باشد و برای اتصال آنها از جوشکاری مخصوص استفاده می شود و اتصال آنها نصبت به رزوه ای مشکلتر و تخصصی تر می باشد و برای تحمل فشار بالا و آب بندی نیازمند دقت بالایی برای جوشکاری دارد.
این اتصالات در صنایع زیادی کاربرد دارد و در صنایع نفت و گاز بیشتر از نوع اتصالات ساکت ولد استفاده می شود. این اتصالات در صنایعی مانند کارخانجات صنعتی ، صنایع بادی فشار بالا، صنایع هیدرولیکی و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و دیگر صنایع بکار می روند.

انواع اتصالات فشار قوی
زانو ۹۰ درجه
سه راه تبدیلی یا کاهنده
در پوش یا کپ
چهار راه فشار قوی
مغزی
تردولت
ولدولت
مهره ماسوره

مزایا و ویژگی های اتصالات فشار قوی
دارای تحمل فشارهای بالا
تحمل دمای منفی بسیار پایین وو حرارت بسیار بالا
مقاوم در برابر خورندگی و پوسیدگی
قابلیت اتصال رزوه ای و جوشی
دارای آب بندی کامل
قابلیت استفاده در صنایع مختلف

اتصالات فشار قوی کلاس 3000

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *